4. sånn er det bare

Noen luker har kalenderkomiteen bestemt at "skal være sånn", så da blir det bare sånn da vett`u. Sånn er det bare

Velkommen tilbake. Dagens luke handler om 8. Skiens to største "primus motorer" gjennom alle tider, og da tenker jeg ikke det er så vanskelig å tenke seg til hvem vi snakker om, men først dette

Ja vi snakker selvfølgelig om Arvid og Ragnhild Hellstrøm. Hvis det virkelig er noen der ute som ikke vet hvem dette var og hva de stod for, BØR de sjekke ut disse linkene Arvid Hellstrøm og Ragnhild Hellstrøm

Siden 4 Desember var fødselsdagen til Arvid, har kalenderkomiteen bestemt at luke nr 4 i 8. Skiens julekalend er på nett er forbeholdt disse to, dermed basta!!!!
For noen år tilbake hadde vi en spalte på hjemmesiden vår som het "frem fra glemselen". Her var det forskjellige personligheter fra gruppens historie, som fortalte om sine beste minner fra tiden i 8. Skien, vi hadde også noen andre tilbakeblikk på, feks hytter vi har hatt, spesielle arrangementer, besøk fra det store utland osv. Men det vi tenkte ville være en hyggelig gest i dag, var å vise bidragene til Arvid og Ragnhild, så her kommer de:

"frem fra glemselen" …………….

Navn: Arvid Hellstrøm

Speidertid: Fra 1. september 1945 til i dag

Beste leirminne:

Vanskelig å svare på når jeg har 60 leirer "på samvittigheten".

Jeg tror likevel gruppeleiren vår i 1975 i Kilebygda var noe helt spesielt.

Det store forarbeidet, og for så vidt etterarbeidet, knyttet gruppens ledere og foreldre sammen på en helt spesiell måte. "Western-byen" vi reiste, alle deltakerne, ulvunger, speidere, rovere og ledere fra vår gruppe samt alle våre engelske gjester.

Alt i alt fikk vi til en 100% vellykket arrangement for alle de ca. 100 deltakerne.

Leiren ble også etterfulgt av en 3 dagers busstur med besøk på Verdensjamboreen på

Jørstadmoen ved Lillehammer.

Speideropplevelse:

Jeg var deltaker på 4. World Rover Moot i Skjåk i Gudbrandsdalen i 1949. 2500 deltakere fra 40 land. En formiddag på plassen foran leirens speiderutsalg kom jeg i prat med en engelsk speiderleder. Vi pratet om speiding i sin alminneligehet - i England og Norge.

Jeg forsøkte å vurdere hans alder og sa: Som engelskmann har du kanskje møtt  Lord

Baden-Powell. Stor var min overraskelse da han sa: "He was my father!"

Her hadde jeg da gleden av å ha møtt den 2. Lord av Gilwell, grunnleggerens sønn.

Kanskje også et morsomt minne:

På vår første Englandstur i 1964 om bord i Bråtens DC 6B på vei til Stanstead.

Vi satt tre ved siden av hverandre, en fremmed mann ved vinduer, så Tom Alexander og jeg ytterst. Stewardessen kom for å undersøke om vi ønsket mer å drikke. Den ukjent sa ja takk til en kopp med kaffe. Imidlertid reiste hans seg og gikk bakover i flyet.

Stewardessen kom med koppen og var overrasket at mannen hadde forlatt sin plass og spør: "Hvor ble det av denne mannen?"

Det kom et stille og rolig svar fra Tom: "Å, han, han gikk av på Dogger Bank!"

De av dere som tror at vi har glemt Ragnhild i denne spalten, må nok tro om igjen. Her kommer nemlig hennes bidrag til spalten. For de som er usikre på hvem denne “staute” speiderdama er, kan dere jo sjekke det ut her (eller ved å klikke på navnet hennes), da skjønner alle at dette ikke er noen “hvem som helst” vi har med å gjøre.

Navn: Ragnhild Hellstrøm

Speidertid: Fra 1945 til idag

Beste leirminne:

Når det gjelder valget av den beste speiderleir, er det vanskelig. Er det da jeg som 17 årig leder var sammen med 12 tusen speidergutter i Mandal, eller er da vi i 1968 på Essex-jamboreen fikk lov til å ta med oss Inger og Solveig, 9 og 5 år, for første gang barn i en jamboree? Siden ble det tillatt også for de engelske familiene.

Valgene er mange.
Jeg tror jeg stopper med en leir/samling som er i nyere tid. I 1990 reiste vi 9 ulveledere fra Grenland til speiderjentenes internasjonale hytte, Our Chalet, i Sveits. Vi var fem ”gamle” og fire ”unge”. Tre av de unge hadde sine mødre med.Ved ankomsten ble vi som seg hør og bør, delt inn i patruljer og oppgavene gikk på omgang.Nydelig natur, fantastisk hytte, flotte utflukter m.m.Men det som var så spesielt ved denne ”leiren” var at den bare var for ledere.Deltakerne var fra Sør-Afrika, Kenya, Australia, New Zealand, USA, Canada og oss ni norske. Her fikk vi føle det internasjonale "rett inn i sjela". Vi fikk lære om hverandres særpreg og kultur, og ble veldig godt kjent også på det personlige plan.Ja, dette var virkelig et minne for livet!

Speideropplevelse:

Den speideropplevelsen jeg husker best er noe utenom det vanlige. Den første gangen jeg var på speiderhytta i Sveits var jeg tyve år gammel. Jeg reiste alene og hadde et opphold der på en uke.Uken etterpå reiste jeg med tog og buss på kryss og tvers i Sveits og bodde på ungdomsherberger.  Selvfølgelig reiste jeg i speiderdrakt. Det jeg ikke hadde regnet med var at dette faktisk var et trekkplaster. På toget nedover til Sveits, i en 8-manns-kupe, var det flere speidere, noen forhenværende, andre aktive, noe som gjorde den lange reisen trivelig.
I korridoren traff jeg andre fra England, Tyskland, både med og uten speiderdrakt, Over alt hvor jeg kom tok folk kontakt med meg. På båten over Genfersjøen gjorde en ulvunge ulvehilsen til meg da han gikk av, andre kjørte kofferten min på sykkel fra bussen til herberget. Et sted der jeg satt alene på en benk, kom to gamle damer over til meg, den ene hadde vært på åpningen av Our Chalet i 1933, og de gjorde venstrehånds-hilsen da de forlot meg. Småting kanskje, for meg gjorde det et sterkt inntrykk. Dette var i 1951 og min første internasjonale kontakt. Over alt fant jeg Jungelens ord, ”Vi er av ett blod, du og jeg” i praksis. Jeg tror dette har bidratt til min oppfatning om at verdens-brorskapet er en realitet, kanskje i enda større grad enn å møte dem på leir.

Tusen takk for bidraget Ragnhild, Vi har tatt oss den frihet og legge ved noen bilder fra speidertiden din.

Vel, nok en gang, takk for alt

Vi tar oss den frihet til å "slenge" med en julesang i dag også

Vi oppfordrer ALLE våre lesere til å sende en hyggelig julehilsen til: webmaster@8skien.no Alle julehilsner vil bli publisert ved en senere anledning i kalenderen, så nøl ikke