Villmark 2018

Daniel, Jørgen, Markus og jeg møtte opp på parkeringa ved bamblevann. Der ble vi kastet inn i en campingbil og kjørt på sightseeing rundt i hele bamble, fordi sjåføren vår ikke visste helt hvor vi skulle. Men etter en god halvtime endte vi opp et par kilometer unna parkeringa ble ransaket og strippet til stillongsen(for de som hadde på seg det). Når de hadde funnet et par kakaoposer og noen energibarer var di fornøyde og sendte oss avgåre over en myr til første post.

Der skulle vi med bind for øynene gå en hinderløype og følge et tau. Når vi holdt sammen gikk det ganske fort over stokk og stein gjennom løypa.

Vi gikk mot neste post. Der var oppgaven og komme seg gjennom et edderkoppnett av sisal uten og røre nettet. Vi kastet hverandre igjennom og det gikk ganske lett.

Neste post var på toppen av bambleåsen. Vi tokk oss en pause halvveis for å spise de energibarene de ikke fant. Når vi kom opp var det quiz. Det var ganske utfordrerne for slike nye speidere som oss når det kom spørsmål som «Nevn 10 speiderknuter» og «Hva er en røykvender?», men vi fikk svart på alle spørsmålene, selv om ikke alle svarene nødvendigvis er riktige.

Vi dro av gåre mot overnattingsstedet på Hørsfjell. Før vi kunne gå opp dit måtte vi ned fra bambleåsen det var veldig bratt og det var vått fjell. Det gikk fort ned når Jørgen oppdaget sine uante ninjakrefter og kastet seg mellom trærne ned fjellet,men når jeg skulle prøve det samme snubla jeg og kuttet opp kneet mitt. Da måtte vi ta en førstehjelpspause og lappe det sammen. Da gjensto det bare å halte opp til hørsfjell.

Når vi kom opp satt jeg igjen og fikk litt mer «profesjonell hjelp » til å teipe igjen såret og de andre leitet etter en leirplass. Når vi kom til leirplassen som var funnet. Tenkte jeg å spille hjelpesløs å la de andre fyre bål og sette opp leir. Men de andre var like hjelpesløse så alt sammen ble ett slags sammarbeid.

Utover kvelden lagde vi grønnsaksuppe som vi fikk utdelt og stekte bacon inntil som vi klarte å smugle med oss. vi tenkte at det eneste som manglet nå var litt musikk, men siden vi ikke fikk ha med mobil så måtte vi synge vår egen.

Etter middagen fikk vi besøk fra noen av de andre gruppene. De ble sittende å prate og snylte på smuglergods til det ble tomt for ved. Liggeplassene var dårlig planlagt og vi tenkte at den beste løsningen var å ligge fire stykk på tre liggeunderlagg, men han som tenkte at det var lurt med overlapp overdrev litt, det ble en trang natt hvor alle måtte ligge på siden og vi var tidlig oppe dagen etterpå.

Til frokost var det havregryn med bringebærsyltetøy på, og kakao med hint av gårsdagens grønnsaksuppe.

Vi pakket sammen og gikk til dagens første post. Der skulle vi synge ti sanger som begynte på bokstaven «S». Vi som hadde varmet opp så godt dagen før, klarte ni av ti. når vi trasket videre til neste post mens vi sang på alle de andre sangene vi ikke kom på tidligere på dagen ble vi tatt igjen av 1. Langesund. De lurte på om vi også hadde gått feil vi hadde en flink kartleser vi holdt oss på rett sti.

Når vi kom til posten kom Langesund fem minutter etter og hadde gått feil igjen. Denne posten gikk ut på å bygge en bro over en oversvømt vei. Vi ble bedømt ut i fra funksjon kreativitet design og surringer. Så var det minuspoeng å tråkke i vannet. Vi surret sammen noe som lignet på en «H». Lagde tre slike moduler som vi kastet uti etter hverandre og vi var de eneste som lagde en funksjonell bro.

Det var siste post så derifra gikk vi til parkeringa og kjørte hjem.